Department of Theatre
בין התיאטרון לבין המדע או הפילוסופיה שוררת מאז ומתמיד איבה הדדית. עבור מדענים ופילוסופים הדורשים ידיעה ברורה וקבועה של העולם, התיאטרון מסמל מרחב של אשליה, פיתוי, ושגיאה. ואילו מבחינת המחזאים ואני התיאטרון, המדע עיוור באופן מגוחך ופושע לאמיתות ברורות של הקיום האנושי, ושאותן התיאטרון מאיר ומבאר חדשות לבקרים. בסמינר נדון בהיבטים שונים של הקונפליקט ובגלגולים שלו לאורך ההסטוריה. נבחן את התלות ההדדית שבין ״תיאטרון״ ו״ידע״ דרך מחזות, עבודות פרפורמנס, טקסטים תיאורטיים בעברית ובאנגלית, דיונים, וגם - תרגילים אמנותיים. ניגע בנושאים כגון: אפיסטמולוגיה ופוליטיקה, מחשבה פוסט-קולוניאלית, מקומיות של ידע, ידע כפרקטיקה גופנית, ודרמטורגיה כביטויי לתפיסת ידע. ננסה להבין באילו אופנים תיאטרון מכונן ידע או מערער עליו, וגם, מנגד, כיצד תפיסת ידע מעצבות צורות תיאטרון שלמות.
כיצד תיאטרון יכול לשמש זירה לחקירה יצירתית, כלי לשינוי אישי וחברתי ומרחב לתהליכים של העצמה וריפוי בקהילות מוחלשות ומודרות? הקורס מציע בחינה התנסותית, מעשית ועיונית של המפגש בין תיאטרון, אקטיביזם ותהליכים תרפויטיים, תוך שילוב בין פרקטיקה אמנותית, מחקר חברתי והתנסות אישית וקבוצתית. במהלך הקורס ייחשפו הסטודנטים/יות למודלים ותיאוריות מתוך התיאטרון הקהילתי, תיאטרון המדוכאים של אוגוסטו בואל ומודלים של תיאטרון טיפולי, ויבחנו כיצד ניתן ליישם אותם בעבודה עם קהילות מגוונות וקבוצות מודרות. באמצעות סדנאות, ניתוחי מקרה ויצירה קבוצתית, יתנסו הסטודנטים/יות בחקירה של מבני כוח, בעיבוד מחדש של נרטיבים קולקטיביים, ובפיתוח פרזנטציה תיאטרלית שתשמש מרחב לשינוי חברתי, העצמה וריפוי אישי וקהילתי.
קורס זה מבקש לחנוך את התלמידים לחשיבה רוחבית על התיאטרון, הן כסוגה אמנותית והן כפרקטיקה של התבוננות ומעשה. במהלך הסמסטר נחשף לרעיונות יסודיים במחשבת המופע, מהעת העתיקה ועד ימינו, ונשלב גם תרגולים מעשיים בכיתה. השיעור מוארגן סביב כמה מושגי יסוד במחשבת התיאטרון והמופע, דרכם ננוע במרחב שבין פרפומרנס כפרקטיקה לבין פרפורמנס כדיסציפלינה, על מנת להבין ולחוש כיצד הפריזמה של חקר המופע (Performance Studies) מאפשרת לנו לראות מחדש את הבמה - ואת העולם.